0 Prijava

Ajurvedski režim za (zgodnjo) jesen

Pred nekaj meseci smo v enem od naših prispevkov zbrali nasvete, kako svojemu telesu in umu omogočimo miren prehod iz zime v pomlad in poletje.

Ker je naše telo, naš notranji svet, neizogibno povezan z okolico, zunanjim svetom, v katerem živimo, moramo v vsakem letnem času upoštevati spremembe in se nanje ustrezno odzvati s prilagoditvemi v našem življenjskem slogu. Tako si preko celega leta zagotovimo zdravje in dobro počutje.

S prilagoditvami življenjskega sloga sami uravnavamo vpliv lokalne klime na naše telo, um in duh in se tako zaščitimo proti sezonskim neravnovesjem, ki so posledica sprememb v naravi. Ključno za dosego tega cilja je, da vestno in budno opazujemo svet okrog sebe, da se lahko hitro odzovemo na dnevne in sezonske vremenske spremembe. Mnogo ljudi svoj sezonski življenjski slog prilagaja povsem spontano.

Čas hitro teče in že je napočil trenutek, ko ponovno potrebujemo znanje ajurvede, da nas po vročem poletju pripravi na jesen, letni čas globokih sprememb v naravi.

Jeseni se v naši okolici poveča delež vata doše, ki je sestavljena iz etra in zraka. To spremebno občutimo v kvaliteti zraka: postane hladnejši in bolj rezek, poveča se moč vetra, ki v okolico vnese lahkotnost, grobost, sušo in nestalnost.

Prehod v jesen nas bo manj prizadel in razdražil, če v tem času poskrbimo za toploto, globoko hranjenje telesa, uma in duha, se prepustimo ljubečim razmerjem in si ustvarimo občutek stabilnosti, rutine in prizemljenosti.

Jesenski jedilnik

V prehrani sedaj dajemo prednost sladkim, kislim in slanim okusom ter izbiramo jedi, ki pomirjajo vata došo. V jedilnik vključimo več živil, ki vsebujejo olja in so bogata s hranili - to bo telesu pomagalo vzdrževati primeren nivo vlažnosti, naš um bo osredotočen in naš duh bo lažje ostal prizemljen.

Poleti smo uživali v sveži, presni prehrani - naš jedilnik je bil bogato popestren s svežim sadjem in zelenjavo. Jeseni se telesu bolj prileže kuhana hrana, jedi postrežemo tople in jim dodamo tudi »tople« začimbe kot so koriander, ingver, kumina.

Zjutraj in dopoldne si še vedno lahko privoščimo kak kos sezonskega sadja - izbiramo lahko med citrusi, kakiji, grozdjem in ostalimi jesenskimi sadeži. Popoldne in zvečer pa se svežemu sadju in zelenjavi raje odpovemo, saj je ta hrana satvična in bo v telesu okrepila element vate, kar nam lahko povzroči težave v prebavi in zmoti nočni spanec.

Izogibamo se tudi zmrznjeni, fermentirani in ocvrti hrani. Namesto mrzlih pijač pijemo raje zeliščne čaje ali toplo vodo, ki smo ji dodali nekaj kapljic limoninega soka. Spomnimo se tudi na med, ki nam bo pomagal vzdrževati odpornost imunskega sistema.

Naša jesenska dieta mora biti hranljiva: v prehrano vključimo riž, polnozrnata žita, fižol mung, za kuhanje uporabljamo olivno olje ali prečiščeno maslo, ghee. Jesen je tudi najbolj primeren letni čas za uživanje mesa in jajc - vendar bodimo pri tem zmerni, saj je hrana živalskega izvora težka za presnovo in lahko v telesu okrepi element kapha doše. Postopoma povečujemo količino hrane, ki jo zaužijemo, toda ne pretiravamo - sledimo svojemu apetitu in upoštevamo svoj metabolizem. Postenje v tem času je odsvetovano.

Živila, ki na telo delujejo tako, da ga hladijo in sušijo (npr. brokoli, cvetača, zelje in druga zelena listnata zelenjava, kalčki, fižol, koruza, proso,krekerji, suho sadje), jeseni raje opustimo. Če se jim res ne moremo upreti, jih pripravimo kuhane in jih postrežemo z dodatkom prečiščenjega masla (ghee). Suho sadje čez noč namočimo in pojemo ob zajtrku.

Telesu jeseni privoščimo nego in hranjenje od znotraj in od zunaj: privoščimo si tople kopeli in uživamo v zadnjih toplih sončnih dneh. To je tudi dober čas za različne terapije, ki telo razstrupljajo: privoščimo si sproščujočo masažo z oljem. Telo ohranjamo toplo, neprijaznemu in mrzlemu vremenu se po nepotrebnem ne izpostavljamo.

Zeliščna pomoč

Če kljub zdravi prehrani čutimo, da potrebujemo dodatno pomoč pri uravnavanju notranjega neravnovesja, lahko posežemo po ajurvedskih zeliščih, ki blagodejno vplivajo na naš imunski sistem in presnovo. Chyawanprash, pasta iz več deset različnih sestavin, bo pozitivno vplivala na telesno moč in energijo ter podprla naš imunski sistem. Ashwagandha blagodejno vpliva na naš um, živčni sistem, okrepi naš spanec in presnovo ter poveča moč. Če naše telo po poletju užitkov potrebuje pomoč pri izločanju toksinov, ajurveda v ta namen priporoča haritaki in triphalo.

Izmed zelišč in začimb, ki jih najdemo v domači kuhinji, si lahko v obliki čaja privoščimo ingver, sladki koren, kumino, koriander in janež.

Mirni in aktivni

Povečan element vate, ki ga jesensko vreme vnese v naše okolje, lahko prispeva k nestrpnosti in zmedenosti ter povzroči nestabilnost v našem življenju. Zato je v tem času pomembno, da vzpostavimo redno dnevno rutino.

Priporočljivo je, da vstanemo zgodaj in se naužijemo miru jutranjih ur. Ta čas izkoristimo tudi za nežno in lahkotno telovadbo ter meditacijo.

Telovadimo ali v jutranjih urah, ali pa zvečer. Izberemo počasno, nežno in krepilno obliko telovadbe, silovitim, agresivnim in preveč dinamičnim aktivnostim se v tem času raje izogibamo. Priporočljivi so predvsem sprehodi v naravi in kolesarjenje - seveda le ob lepem vremenu. Ob deževnih in vetrovnih dneh raje izberemo dvoransko vadbo - jogo, pilates, tai-chi, ali pa plavanje v pokritem bazenu. Vse telesne aktivnosti izvajamo s primerno intenzivnostjo: pazimo, da ves čas dihamo skozi nos, med posameznimi vadbami pa moramo telesu dati dovolj časa za počitek in obnovo tkiv.

Vadba joge je vedno dobra ideja - tudi za začetnike obstaja vrsta nezahtevnih položajev in kombinacij, ki telo okrepijo in napolnijo z energijo. Pozdrav soncu in asane kot so gora, drevo, bojevnik, kobra, mačka - krava ter položaj otroka nas bodo prijetno prizemljili.

Ko izvajamo kombinacije in prehajamo med položaji naj bo naše gibanje tekoče, izpeljano z nežnostjo in odločnostjo. Ob koncu vadbe si privoščimo počitek in meditacijo v savasani (položaj trupla) - seveda pokriti s toplo odejo. Joga in meditacija bosta poglobili občutek miru, stabilnosti in dobrega počutja.

Pred prhanjem telo namažemo z olivnim ali sezamovim oljem. S tem bomo dodatno pomirili živčni sistem in se energetsko prizemljili. Odvečno olje s kože odstranimo s toplo prho. Oblečemo se toplo, v več plasti in pri izbiri oblačil smo pozorni tudi na barve - te naj bodo v jesenskih odtenkih: rumene, oranžne, rdeče, bele. Preko dneva se ne izpostavljamo prepihu, vetru in hrupu. V hladnejših dneh glavo zaščitimo pred mrazom in vetrom. 

Deli na družbenih omrežjih

© 2015, Shankara Slovenija, vse pravice pridržane. Powered by Shopamine.

Nastavitve piškotkov Moji podatki

Ta spletna stran za svoje pravilno delovanje uporablja piškotke. Ti piškotki ne shranjujejo osebnih podatkov.Z nadaljnjo uporabo te spletne strani se strinjate z našo politiko piškotkov.

Več informacij
Politika piškotkov za spletno mesto Shankara Slovenija

Kaj so piškotki?

Piškotki so majhne datoteke, ki jih strežnik pošlje uporabnikovemu brskalniku med pregledovanjem spletne strani. Prejeti piškotek se nato namesti na napravo (računalnik, tablica, pametni telefon), s katero brskamo po spletni strani.

Spletne strani uporabljajo različne tipe piškotkov.

  1. Spletna stran uporablja piškotke, ki so nujni za osnovno delovanje strani in med drugim omogoča uporabniku dodajanje izdelka v košarico, prehod na zaključek nakupa itd.
  2. Spletna stran uporablja piškotke za zbiranje informacij o uporabi strani. Ti piškotki za sledenje omogočajo analizo obiskov in pregledane vsebine. Ti piškotki so anonimni in ne omogočajo sledenja specifično identificiranih uporabnikov.
  3. Spletna stran uporablja piškotke, ki omogočajo anaonimno sledenje informacij. Ti piškotki za oglaševanje so v uporabi za prilagoditev našega oglaševanja vašim potrebam.

Z nadaljnjo uporabo te spletne strani se strinjate z našo politiko piškotkov. Nastavitve piškotkov lahko kadarkoli spremenite s klikom na povezavo v nogi te strani.

Vaše nastavitve

Ti piškotki so vedna omogočeni in so nujni za osnovno delovanje spletne strani. Torej piškotki, ki si vas zapominjo, da boste lahko nemoteno brskali po spletnih straneh. V to skupino sodijo piškotki, ki so uporabljeni za to, da si spletno mesto zapomni vaš vnos v spletne obrazce, nakupovalno košarico ipd. Obvezni so, saj, med drugim, zagotavljajo varnost in tako preprečujejo zlorabe sistemov.

Ti analitični piškotki nam omogočajo, da z uporabo anonimnega sledenja izboljšamo funkcionalnost strani. Prav tako nam omogočajo, da lažje identificiramo produkte, ki bi bili za vas zanimivi. V nekaterih primerih je prednost teh piškotkov izboljšanje hitrosti za obdelovanje vaših zahtev, zaznavanje in shranjevanje vaših nastavitev ter pomoč pri povezavi s socialnimi omrežji.Če teh piškotkov ne boste izbrali, se to lahko odraža v slabše oblikovanih priporočilih in počasnejšem delovanju spletne strani. Prav tako bo otežena povezava s socialnimi omrežji, kot so Facebook, Twitter, Google+ ipd.

Ti piškotki zbirajo informacije, s katerimi prilagodimo oglaševanje vašemu okusu, preferencam in željam. Te podatke uporablja tako naša spletna stran kot tudi partnerske in druge spletne strani. Zbrani podatki so anonimni in ne vsebujejo nobenih osebnih podatkov, ki ste jih morda delili z nami. Če teh piškotkov ne boste izbrali, bodo morda oglasi, ki jim boste izpostavljeni, manj primerni za vas.